Käskivast kõneviisist

Pikemat aega on olnud mõte kirjutada kõikidest nendest asjadest tarkvara tõlkimisel, mida saab kokku võtta sõnaga stiil. Kõikidest nendest pisikestest asjadest, mis tegelikult loovad suure terviku ja hea (või siis ka halva) üldmulje. Kuid mingi hetk sain ma aru, et nendes väikestes asjades on mõned teemad, mis on väga suured. Palju suuremad kui see üldteema. Üks sellistest teemadest on käskiva kõneviisi vohamine pea kõikides valdkondades, kus domineerib inglise keelest tõlkimine.

Probleem algab tegelikult palju kaugemalt kui tõlkimine – juba inglise keelest. Imperatiivi liigkasutus on juba seal probleemiks ja seda paljuski tänu sellele, et tekste kirjutavad inimesed, kelle emakeel pole inglise keel. Imperatiivil on inglise keeles kaks väga olulist plussi – ta on lühike ja lihtne. Lühidus mängib muidugi oma rolli mitmes olulises valdkonnas, ka reklaamis ja tarkvaras – ruumikitsikus pigistab mõlemas – aga just lihtsus on ilmselgelt olulisem. Imperatiivi kasutavate lausete ehitamisega saab praktiliselt iga loll Google Translate’i abil ja grammatikasse liigselt süvenemata hakkama. Lao aga algvorme ritta, ebareeglipärased tegusõnad jpm võid täiesti ära unustada ja grammatiliselt korrektset teksti tuleb mühinal. Primitiivne, kuid ohutu.

See oleks muidu ju võõras mure, aga see primitiivsus kandub tõlke kaudu ka eesti keelde. Käskiv kõneviis on kõik muud me stiililiselt väga rikka keele kõneviisid praktiliselt välja söönud just neist kahest valdkonnast, mille keelt tarbib meist igaüks, tahame siis või ei taha – reklaam ja tarkvara. Algeline “tee seda”, “vali too”, “vajuta sinna” keel on mõlemas täiesti domineeriv ja seda kõigele lisaks veel inglise keelele omase sõnade järjestusega – “mine sinna, et võita see”.

Loomulikult on see vale väga paljudel tasanditel. Alates keelest ja stiilist (“see on maitseküsimus” on lihtsalt lame viis oma rumalust välja vabandada) kuni selleni, et introvertse eestlase puhul äratab see ainult võõristust – mida sa kamandad? Nii reklaamide kui ingliskeelse tarkvara kiindumus hüüumärkide vastu teeb asi veelgi hullemaks – nüüd veel karjud ka mu peale? (Iga kord, kui mina näen veateadet “Võrgu viga!” tunnen ma end kui reamees polkovnik Friedrich Krausi alluvuses.) Samamoodi on nõme seda kõike välja vabandada “aga originaalis on nii”. Tarbekeel, nagu seda reklaamid ja tarkvara on, pole mingi kunstiteos (kuigi kindlasti on inimesi, kes vastupidist väidaks), et stiil püha asi oleks ja see pole vabandus rumalusi järgi teha.

Kahjuks on asi nii kaugele läinud, et parimaidki tõlkijaid tabab vähemalt aegajalt mõtteblokk ja ei oska ingliskeelsete imperatiivide hunnikule mõistlikumat tõlget tekitada. Rääkimata siis ajapuuduses vaevlevatest proffidest tarbetekstide tõlkijatest või neist, kelle nutiseadme veateated ja reklaamid ongi pikimad tekstid, millega igapäevaselt kokku puutuda.

Et see tekst ainult vehkimiseks ei jääks, on allpool minu tagasihoidlik ettepanek kohendada üht vaba tarkvara reklaamteksti. Seda nii näiteks kuidas võiks selliseid lauseid reklaamtekstides kohelda kui ka lihtsalt lugupidamisest projekti ja selle eestindaja vastu. See näide illustreerib ka hästi reklaamitekstide probleemi – kõik need tee/ole/jne laused on tegelikult kirjeldused. On vist parem, kui paduimperatiivne originaal? (Originaal otsige ise üles :).


Kümme olulisemat omadust

  • Sync – Paroolid, järjehoidjad, avatud kaardid ja muu on sinuga kaasas, kuhu iganes lähed.
  • Lisad – Avalehe paneelid on kohandatavad sinu soovidele vastava veebisisuga.
  • Kiire jagamine – Kõige paremini kohanev viis ükskõik mille jagamiseks.
  • Privaatne veebilehitsemine – Veebi sirvimine lehitsemisajalugu salvestamata.
  • Külalisseanss – Saad brauserit jagada sõpradega ja hoida sealjuures enda andmed privaatsetena.
  • Lugeri režiim – Eemaldab veebilehtedelt kogu segava virrvarri ning muudab artiklid lihtsamini loetavaks.
  • Avalehe paneelid – Paneelide järjekord on sinu poolt muudetav.
  • Otsingu kohandamine – Võid brauserile lisada mis tahes otsingumootori ja seda ka vaikimisi kasutada.
  • Keele valik – Brauseri keele vahetamine on kiire ja lihtne.
  • Teistesse seadmesse saatmine – Video esitus su seadmest telerisse.

Tutvustus

Meie teeme sellest Firefoxi. Sina teed selle enda omaks. Tutvustame sulle meie seni kõige paremini kohandatavat Androidi brauserit. Kiire, nutika ja turvalisena pakub ametlik Firefox Androidile Mozillalt varasemast enam viise oma mobiilse veebilehitsemise just sulle sobivaks kohandamiseks.

KIIRE. Veebi sirvimine ja otsingud on välkkiired.

NUTIKAS. Jagamine ja otsing toimivad just nii, nagu sulle meeldib, ning meie seni kõige rohkem kohandatavate ja intuitiivseimate võimaluste abil on sinu lemmik veebisisu vaid puudutuse kaugusel.

TURVALINE. Veebilehitsemise turvalisus ja privaatsus on laiade võimalustega turvaseadete, lisade ja Do Not Track’i abil kindlustatav.

Võtmeomadused:

  • Kohandatavad avalehe paneelid: Avalehe paneelid on sinu soovidele kohandatavad. Uue veebisisu lisamine sinna on võimalik igal hetkel ja pääs oma lemmik uudisvoogude – näiteks Instagrami või Pocketi hittide – juurde on kiire.
  • Sync: Töölaua Firefoxi kaardid, ajalugu ja paroolid saad kõigisse oma seadmetesse sünkroonida ja sellega veebilehitse ladusamaks muuta.
  • Lisad: Veebilehitseja on reklaamide blokeerija, paroolihalduri ja paljude teiste lisade abil kohandatav just selliseks nagu sina soovid.
  • Kiirus: Lühikesed käivitus- ja veebilehtede laadimisajad aitavad kiiremini internetis oleva infoni jõuda.
  • Ligipääsetavus: Veebilehitseja seadetes saab valida enam kui 59 toetatud keele vahel.
  • HTML5: HTML5 toega ning veebi API-dega tunnetad mobiilse interneti piiramatuid võimalusi.
  • Mobiilne video: Firefox Androidile toetab mobiilset videot mitmetes eri vormingutes, kaasa arvatud h.264.
  • Turvalisus: Veebilehitsemine on turvaline ja privaatne. Oma privaatsust, turvalisust ja andmete jagamise mahtu kontrollid veebis ise.

Comments are closed.

Post Navigation