MIKS Edison?

Omaenda naiivsuse tõttu olen ma jälle sattunud jamasse, kus ma pean midagi ütlema. Kui ma Edisoni roboti avastasin, ei olnud mul mõttes muud kui et kuidas oma tüdrukutele seda tutvustada. Kui ma materjale ja tarkvara tõlkima hakkasin, ei olnud mul ikka veel midagi muud mõttes kui et kuidas panna oma laps seda lugema ja loetud teksti tähenduse üle mõtlema (tekstist arusaamiseks nimetati seda vanasti). Isegi siis, kui ma lubasin hakata lapse klassikaaslastele robootika ringikest tegema, ei olnud seal taga muud kui soov enda last rohkem motiveerida. Aga loomulikult ei lubanud minus pesitsev maailmaparandaja tekkidagi küsimusel, et mida edasi – kõik tehtud töö sai avalikuks tehtud ja sellega endale järjekordne häda kaela tõmmatud. Eestlased teevad massiliselt Edisoni grupioste, maaletoojagi tekkinud, koolitatakse õpetajaid ja … Iga kolmas mu teretuttav alustab vestlust stiilis “Kuule, ma kuulsin, et sa tegeled miskite laste robotitega? On need head? Parem kui LEGO Mindstorms?” Nagu ikka elus enamasti, pole sellele üheselt vastata võimalik.

Kas Edison on parem kui Mindstorms? Tehniliselt muidugi ei ole – see poleks võimalik. 40$ eest pole lihtsalt võimalik ehitada 400$ Mindstormsiga võrreldavat platvormi. Mindstormsi programmeerimise võimalused on palju suuremad, sensorid/mootorid täpsemad ja võimsamad jpm. Edison aga on ilmselt praegu odavaim õpirobotite põhifunktsioonidega varustatud robot – takistuse ja joone tuvastus, natuke tagasisidet jms. Jah, Edisoni takistuse tuvastus on pisut ebakindel, sõidutäpsus jätab soovida ning puudusi leiab teisigi. Aga mis need plussid siis on?

Esiteks – loomulikult hind. Kui paljud lapsevanemad ostaksid oma lastele Mindstorms komplekte, et vaadata äkki on huvi? Jah, mõne leiab, aga kindlasti poleks mul robootikaringis pea pool mu lapse klassi olnud. Suhteliselt odav hind tähendab veel ühte – sa ei pea väga põdema kui laps muuhulgas (või ka ainult) roboti laiali lammutab, et vaadata mis puuhobusel kõhus on.

Teiseks – avatus. LEGO võib olla suht laheda asja välja mõelnud, kuid on sealjuures täiesti vastikult kinnine ning ei luba oma asjadega teistel midagi teha. Kõige vähem laseb ta kedagi oma tarkvara tõlkima (jah, ma küsisin). Kuid ma olen täiesti kategooriliselt selle vastu, et lapsed peaksid õppima millegi sellisega, millest neil aru saada pole võimalik. Edisoni dokumentatsioon ning tarkvara on aga täiesti avatud – tõlgi, tee ringi jne – ning Edisoni looja on väga avatud igasugusele koostööle. Lapsed saavad õppida ise – lugeda, mõista, tükki kirjutadagi. See on palju olulisem kui oskus klotse ekraanil ritta laduda.

Kolmandaks – Edisoni tehniline ebatäiuslikkus. Oot, kas see mitte miinus pole? Tegelikult ei ole …

Üks asi, mis mulle vastu hakkab, on see, kui inimesed räägivad lastele programmeerimise õpetamisest ning robootikast kui suurepärasest abilisest selle tegemisel. Vabandust, aga see on joga. Lastele (eriti väiksematele kui teismelised) pole vaja õpetada programmeerimist. Lastele on vaja õpetada oskusi tehnoloogiamaailmas hakkama saamiseks. See algab üldistest oskustest nagu soov ja julgus asju uurida, esitada “MIKS?” küsimusi, probleeme seletada ja lahendada, tehnikat uurida ja sellest aru saada ning kõige selle sees ühe asjana ka aluseid sellest kuidas tehnikat programmeeritakse. Edisoni tehnilised puudused on suurepärane võimalus lastele seda kõike õpetada. Näiteid? Aga palun.

Edison kaldub otse sõites kõrvale? Ei, see ei ole selle pärast, et ta on loll. Mõtleme välja MIKS ta seda teeb? See on selle pärast, et üks mootor käib teisest pisut kiiremini (jah, me oleme nõmedas füüsilises maailmas, kus digitaalloogika ei päde ;). Aga miks ta seda teeb? Sõltuvalt east võib nt siirduda elektrimaailma, mõõta pingeid mootori klemmidel. Võib proovida mõõta rataste pöörlemiskiirust. Võib vahetada mootoreid (eriti kui Edisone rohkem ning varuosasidki on).Kuidas me seda lahendada saaks? Kuidas on see lahendatud Edisoni veebitarkvaras (sõidu kalibreerimine)?

Üks Edisoni ratas ei taha üldse ringi käia? Aga vaatame järgi – MIKS? Kruvime lahti, uurime ülekannet, proovime põhimõttest aru saada ja vahetame ülekande hammasratast.

Võimalusi selliste asjadega tegeleda on tohutult. Jah, ma tean, see nõuab lapsevanemalt ja õpetajalt oskusi. Aga no õppige siis ise ka, palun ;). Nüüd mõelge kui palju te tahate lastega lammutada 400$ maksvaid roboteid?

Comments are closed.

Post Navigation